Wat is de betekenis van direct-to-consumer DNA-testen voor jongvolwassen donorkinderen, en wat zijn hun ervaringen?

Methode

Diepte-interviews met 33 jongvolwassen donorkinderen uit Groot-Brittannië, 25 vrouwen en 8 mannen, leeftijd tussen 18 en 31 jaar en verwekt met hulp van een anonieme spermadonor. 

Resultaten

19 deelnemers (58%) hadden ten minsten één DNA-test gebruikt, 3 deelnemers (9%) hadden onbedoeld door de DNA-test ontdekt dat ze donorkind zijn en 12 deelnemers (36%) had een match met de donor, een halfbroer of -zus of met beide.

Thema's in relatie tot DNA-tests die in de gesprekken naar voren kwamen:

Breuken

De schok bij het onbedoeld ontdekken een donorkind te zijn

Onthullingen 

Als het idee of voornemen om een DNA-test te doen ter sprake komt, kan dat aanleiding zijn voor ouders om hun kind te vertellen dat zij hulp hebben gehad van een donor. 

Matches met halfbroers of -zussen die niet weten dat zij donorkind zijn, kan bij hen voor onthullingen over hun ontstaansgeschiedenis leiden. 

Netwerken

Het doen van een DNA-test en de resultaten kan leiden tot het zoeken naar meer informatie, contact met online groepen waarin tests en resultaten besproken worden en contacten met nieuwe familieleden

Een relatie tot tijd

Een DNA-test als een afronding, als ‘alles gedaan hebben’ voor de één ongeacht de uitkomst, voor de ander 


Delen op: FacebookTwitter