DNA-testing: perspectives and experiences of donor conceived young adults
Wat is de betekenis van direct-to-consumer DNA-testen voor jongvolwassen donorkinderen, en wat zijn hun ervaringen?
Methode
Diepte-interviews met 33 jongvolwassen donorkinderen uit Groot-Brittannië, 25 vrouwen en 8 mannen, leeftijd tussen 18 en 31 jaar en verwekt met hulp van een anonieme spermadonor.
Resultaten
19 deelnemers (58%) hadden ten minsten één DNA-test gebruikt, 3 deelnemers (9%) hadden onbedoeld door de DNA-test ontdekt dat ze donorkind zijn en 12 deelnemers (36%) had een match met de donor, een halfbroer of -zus of met beide.
Thema's in relatie tot DNA-tests die in de gesprekken naar voren kwamen:
Breuken
De schok bij het onbedoeld ontdekken een donorkind te zijn
Onthullingen
Als het idee of voornemen om een DNA-test te doen ter sprake komt, kan dat aanleiding zijn voor ouders om hun kind te vertellen dat zij hulp hebben gehad van een donor.
Matches met halfbroers of -zussen die niet weten dat zij donorkind zijn, kan bij hen voor onthullingen over hun ontstaansgeschiedenis leiden.
Netwerken
Het doen van een DNA-test en de resultaten kan leiden tot het zoeken naar meer informatie, contact met online groepen waarin tests en resultaten besproken worden en contacten met nieuwe familieleden
Een relatie tot tijd
Een DNA-test als een afronding, als ‘alles gedaan hebben’ voor de één ongeacht de uitkomst, voor de ander
Volledige artikel
Sophie Zadeh, ‘Direct-to-consumer DNA testing: the perspectives and experiences of donor conceived young adults in the UK’, in: Reproductive BioMedicine Online, vol. 49, Issue 1, July 2024
Meer over het zoeken van de donor en halfbroers/zussen met DNA

Blijf op de hoogte
De wereld rondom donorconceptie staat niet stil. Wil je op de hoogte blijven van relevante onderzoeken, nieuws en actuele ervaringen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.